Påsken
Tänk dig kung David. En man som flydde från fiender, som kämpade med tvivel, men som också hade ett hjärta efter Guds hjärta. I en av sina sånger sjunger han:
"Du lämnar inte min själ i dödsriket, du låter inte din Helige se förgängelsen." (Psaltaren 16:10)
Vid första ögonkastet kan det låta som en bön om beskydd. Men längre fram, i Apostlagärningarna, förklarar Petrus att detta inte bara handlade om David – det var en profetia. David dog. Hans grav finns kvar. Men det finns En som inte blev kvar i graven. En som inte såg förgängelsen. Jesus Kristus, den Helige, uppstod.
Och lyssna till Jesaja, hundratals år innan korset. Han talar om en man som blir föraktad, genomborrad och plågad för våra synders skull. Han begravs bland de ogudaktiga. Allt pekar på död. Men plötsligt vänder det:
"När du gör hans liv till ett skuldoffer, får han se avkomlingar och leva länge..." (Jesaja 53:10)
Hur kan någon som dött ändå få leva länge? Hur kan en död man se frukt av sitt lidande? Svaret är uppståndelse. Redan här, mitt i den mörkaste profetian, brinner ett hopp – att döden inte är slutet.
Jesus själv gav oss en nyckel när han sa:
"Liksom Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter, så ska Människosonen vara i jordens innandöme..." (Matteus 12:40)
Jona – en olydig profet – kastas i havet och sväljs av en fisk. Det ser ut som slutet. Men efter tre dagar ropar han till Gud, och han får en ny chans. Jona blir ett levande tecken – en föraning om hur Jesus, efter tre dagar i döden, skulle resa sig med ett budskap om nåd och omvändelse.
Vi går ännu längre tillbaka. Abraham och Isak, far och son på väg uppför Moria berg. Isak bär själv veden till sitt eget offer. Abraham lyfter kniven – men Gud stoppar honom. En bagge offras i hans ställe. Isak återvänder levande.
I Hebreerbrevet står det att Abraham trodde att Gud kunde uppväcka från de döda – och "bildligt talat" fick han Isak tillbaka. Det här är mer än en gripande berättelse. Det är en skuggbild av det som skulle komma. Fadern som inte skonade sin Son, utan lät honom dö – men uppväckte honom i härlighet. Isak pekar på Jesus.
Och Josef. Den älskade sonen som blir förkastad av sina bröder, kastad i brunnen, såld som slav, glömd i fängelse. För sin far är han död. Men i Guds plan blir han räddningen. När bröderna möter honom igen i Egypten, är han inte längre slav – han är en upphöjd frälsare. Deras skuld är stor, men Josef ger dem förlåtelse.
Kan du se det? Jesus, förkastad av sitt eget folk, sänkt ner i dödens djup, men sedan uppstånden och upphöjd – redo att ge förlåtelse till dem som en gång förkastade honom.
Gamla testamentet ropar inte bara om synd och dom. Det viskar om seger. Det ropar om hopp. Gång på gång visar Gud: döden kommer inte få sista ordet. En ska komma som besegrar graven. När Jesus uppstod på tredje dagen, bekräftade Gud allt han hade lovat – och allt han hade förberett.
Uppståndelsen är inte bara evangeliernas triumf – den är hela Bibelns hjärtslag. Redan från början förkunnade Gud att ljuset skulle segra över mörkret. Och i gryningen vid den tomma graven, gick solen upp – inte bara över Jerusalem, utan över hela världen.
Guds hjärta har alltid varit att väcka det döda till liv. Överallt i Skriften ser vi hans längtan – att inte låta graven bli slutet, att vända förtvivlan till hopp. Jesu uppståndelse är klimaxet på denna rörelse, men den börjar långt tidigare. Redan i Gamla testamentet rör sig Gud genom historien och lämnar spår – ögonblick då han låter döda leva, ögonblick som viskar om det som skulle komma.
Profeten Hosea talar till ett folk som fallit, men hans ord är laddade med hopp:
"Efter två dagar gör han oss levande, på tredje dagen reser han oss upp, så att vi får leva inför honom." (Hosea 6:2)
Detta är mer än bara poesi. Det är en profetisk rytm – två dagar av väntan, och sedan en tredje dag av uppståndelse. Det är som om hela Guds plan rör sig i takt med denna puls: Död. Väntan. Liv.
Jesus dog. Han låg i graven. Men på den tredje dagen reste Gud honom upp. Hosea såg konturerna av detta långt innan den första påskgryningen.
En änkas son dör. Hon ropar i sorg, och Guds profet Elia bär pojken till övervåningen, sträcker sig över honom och ber:
"HERREN hörde Elias röst, och pojkens liv återvände till honom, och han blev levande." (1 Kungaboken 17:22)
Det är första gången i Bibelns historia som någon får liv tillbaka efter döden. Det sker genom förbön, genom Guds ingripande, genom tro. Det är en försmak av det som senare skulle ske på ett mycket större plan – när en annan Son, i en annan övre sal, skulle förklara: "Jag är livet."
Profeten Elisha möter en annan sorg. En pojke dör, och hans mor söker hjälp hos Guds man. Elisha går in i rummet, böjer sig ner, lägger sig över pojken – öga mot öga, hand mot hand, hjärta mot hjärta – och pojken får livet tillbaka. (2 Kungaboken 4:34–35)
Det är en bild av inkarnationen. Gud själv kommer nära, andas sin ande, sitt liv, in i det döda. Precis som Jesus, som inte bara predikar liv, utan är livet – och som genom sin kropp ger oss nytt liv.
Några verser längre fram händer något märkligt – och mäktigt:
"Så snart mannen kom i beröring med Elishas ben, fick han liv igen och reste sig upp på sina fötter." (2 Kungaboken 13:21)
En död man kastas ner i en grav. Men graven tillhör Guds profet. När kroppen rör vid Elishas ben – får han liv.
Det är som ett eko av vad som ska hända i en annan grav, tusen år senare. En annan grav, där någon inte bara återuppväcker en kropp – utan reser sig själv och besegrar döden en gång för alla.
Bibeln är inte slumpmässig. När Gud berättar sin historia, gör han det med mönster, rytmer och profetiska bilder. Ett av de mest kraftfulla är "den tredje dagen":
Varje gång innebär det frälsning, uppenbarelse eller återupprättelse. Det är som om hela Bibeln viskar: Vänta. Det kommer något på tredje dagen. Något stort. Något som förändrar allt.
När vi samlar dessa berättelser, ser vi ett mönster som pekar bortom sig självt. Det handlar inte bara om döda barn som får liv, eller kungar som visar nåd. Det handlar om Jesus.
Han är den älskade Sonen som offrades – och ändå återvände. Han är den som låg i graven – och som reste sig på tredje dagen. Han är den som, genom sin närhet, sin kropp, sin ande, väcker det döda till liv. Och i honom finns hoppet för varje människa: att döden inte får sista ordet.
Alla dessa berättelser är som frön planterade i jorden. De bär på ett löfte – men fullheten kom inte förrän stenen rullades bort från graven i Jerusalem. Då bröt solen igenom. Då exploderade alla dessa skuggor i ljus.
Jesu uppståndelse var inte ett nytt kapitel – det var kulmen på allt Gud redan skrivit.
#Påsk #Påsken #Uppståndelsen #Tredje dagen #Gamla testamentet #Jesus i Gamla testamentet #Undervisning
Svensson - 20/04-25 20:26
Vacker predikan
Lars-goran Marklund - 21/04-25 03:12
För ❤️Gud är inget omöjligt. Herrens vilja är sanningen. Eftersom 💖Jesus hade 👍Herrens kraft💥 i sig blev mirakelerna gjorda i hans namn. För människan är mycket omöjligt. Ett jordeliv ska bestå av Tro på (Han som är)💖Jesus Kristus, det är vägen till ❤️Gud.
Bra💥💥&
Idag är det måndagen den 21 april 2025, vecka 17 och klockan är 11:03. Anneli och Annika har namnsdag.
Matt. 27:26 Då frigav han Barabbas åt dem, men Jesus lät han gissla och utlämnade honom till att korsfästas.
Jesus, jag tar nu emot dig och bekänner att du är Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst och har fått evigt liv. Amen.
Måste jag sluta röka om jag blir kristen?
Uppståndelsen – förutsagd långt innan graven var tom
Varför uppstod Jesus just på tredje dagen?
Lördagen mellan kors och uppståndelse – den glömda dagen då Gud arbetade i det dolda
Jesu död och uppståndelse – Hur förstå "tre dagar och tre nätter"?
Viral UFO-historia: Satirtidning inspirerade CIA-rapport om förstenade soldater
Hur blir man frälst – och vad händer då?
Zigenare-predikanten som blev en legend – Målle Lindbergs begravning
Jenny, min älskade syster: En berättelse om förlust och hopp
Lars-goran Marklund - 21/04-25 03:12
För ❤️Gud är inget omöjligt. Herrens vilja är sanningen. Eftersom 💖Jesus hade 👍Herrens kraft💥 i sig blev mirakelerna gjorda i hans namn. För människan är mycket omöjligt. Ett jordeliv ska bestå av Tro på (Han som är)💖Jesus Kristus, det är vägen till ❤️Gud.
Bra💥💥&
Skrevs i Uppståndelsen – förutsagd långt innan graven var tom